Pulled pork, de valsspeelversie

Gisteren had ik “opeens” snel pulled pork “nodig”. Naja, ik wou weer eens wat anders op een zelfbouwpizza, en had vorige week pulled pork op een bezorg-pizza gehad: best lekker 🙂

Alle recepten gaan ongeveer uit van 11 uur op de barbecue of 6 uur in de oven; daar had ik geen zin in. Dus eens geprobeerd of de methode van de indonesische pulled chicken ook werkt met karbonades. (spoiler: redelijk goed, duurt wel iets langer dan de kip-variant).

Als je wel de tijd en zin hebt: ga vooral bezig met bbq of oven, dat ga ik ook nog wel doen, maar dit recept komt ook best redelijk in de buurt.

  • 3 schouderkarbonades
  • kippenbouillon(blokje)
  • scheutje (knijp)citroen
  • 1 rode ui, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, in dunne plakjes
  • 4 eetlepels bruine basterdsuiker
  • 3 eetlepels tomatenketchup
  • 3 eetlepels witte wijnzijn
  • 1 theelepel koriander
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • 1 theelepel djintan
  • 1 theelepel tabasco
  • peper/zout

(ik denk dat ik bij een volgende poging iets meer van alle kruiden ga gebruiken; het was nog best subtiel van smaak hiermee)

Kook de karbonades ongeveer 90 minuten in kippenbouillon en een scheutje citroensap. Ik hoopte dat dit, net als bij kip, in een half uurtje zou lukken, maar toen was het vlees nog veel te taai.20190209_130355.jpg

Laat ze even afkoelen en trek het vlees uit elkaar, al dan niet met behulp van een vork. Bewaar ook een flink glas van de bouillon. (150 a 200ml)

20190209_132519.jpg

Bak de ui met de knoflook even op een niet te hoog vuur tot het glazig is, en gooi dan het vlees erbij en zet het vuur omhoog. Laat het vlees een kleurtje krijgen (minuutje of 5, steeds omscheppen).

20190209_133604.jpg

Zet het vuur weer lager en gooi het mengsel van alle andere ingredienten erbij (suiker, ketchup, kruiden) en tenslotte het glas met de bewaarde bouillon.

 

Laten inkoken tot het een plakkerige massa is, niet te nat.

20190209_134407.jpg

Zeer geschikt als beleg op een pizza, maar natuurlijk ook als onderdeel van een heel andere maaltijd. Op brood als lunch werkte ook prima.

Plaats een reactie